Cestujem po Slovensku a môžem povedať, že popri iných „nosičoch“ informácií som k tým tradičným postupom času pridal aj bilboardy popri cestách. Čítanie je, iste uznáte, zaujímavejšie každý štvrtý rok, keď sa zvolebnieva. Tento rok je vo voľbách absolútny. Zmene sme dali šancu vo veľkom parlamente a voľby do „malých“ ale o to milších ešte čakajú. Málinko majú smolu v tom, že ich je menej vidno. No, železné – výnimka potvrdzuje pravidlo – platí i v tomto prípade.
Ak cestujete na východ z Bratislavy po maďarskej diaľnici, máte čo robiť, aby ste z tej roviny nezaspali. Ak však cestu strihnete našimi cestami necestami, budíčkov je hneď niekoľko. Pohľad na martinského primátora v Košiciach, či Prešove určite zbystrí zmysly aj domácim motoristom. Face to face transparentnému mestu čelíte aj v Žiline. Tomu martinskému. Andrej Hrnčiar robí protikorupčnú osvetu jednoducho všade. Je priekopník, tak prečo nie. Ostatní primátori ho musia milovať.
Tento marketérsky počin neušiel však ani našim médiám, ktoré poznajú silu osobnosti na bilborde.
Na sme.sk sa zaoberali financovaním kampane. Dali priestor ako transparentnému nezávislému primátorovi, tak i triezvemu závislému analytikovi. Závislému na zdravom rozume. (pozn. dovolím si citovať, sám by som to nepovedal krajšie). „…Bilbordová kampaň nestojí podľa Hrnčiara mesto ani cent. Reklamné plochy ponúkli dve bilbordové spoločnosti mestu Martin grátis. „S jednou má mesto zmluvu o bezplatnej propagácii ešte z čias predchádzajúceho vedenia mesta, druhej sa náš projekt páčil natoľko, že až do času, kým nebudú mať svoje plochy zaplnené inými produktami, nám ich prenájmu zdarma. Jediným nákladom je tak tlač bilbordov, ktorú hradím z vlastných zdrojov. Faktúru som ešte nedostal, keď ju budem mať, nemám problém všetky náklady spojené s kampaňou vydokladovať,“ povedal nám Andrej Hrnčiar.
Bezplatnej propagácii mesta rozumiem. Nerozumiem, prečo na plochách nie je propagovaný Martin, ale Andrej. Čas od januára pokročil a propagácia „iných produktov“ ostáva visieť v lufte. Prototyp spravodlivosti nie a nie sa odlepiť.
Čo na to Ivan Rončák, koordinátor samosprávneho programu Transparency International Slovensko: „Pri propagácii je ťažko rozhodnúť, kedy ide o dobré použité peniaze a kedy o zbytočnosť. Fakt je, že mesto Martin sa marketingovo profiluje ako protikorupčné mesto a aj túto kampaň možno vnímať ako posilňovanie tejto marketingovej značky. Ak takáto profilácia spôsobí napríklad zvýšený záujem investorov o Martin, je to pre mesto prínosne. V tomto prípade, by však osoba primátora mala ísť viac do úzadia, aby sa vyhol podozreniam z vlastnej kampane. Ak primátor mesta vníma kampaň ako vlastnú prezentáciu a mesto nestojí nič, je to v poriadku. Treba si dať pozor len na to, či spoločnosť, ktorá poskytla zdarma priestor, to urobila skutočne zdarma a nebude v budúcnosti neoprávnene preferovaná pri získavaní zákaziek od mesta.“
Tak, tak. Nie je zdarma ako zdarma. Vlastne nič nie je za nič. Aj nula má svoju relatívnu hodnotu.
Rozmýšľam, ako je možné vydokladovať obchod na dobré slovo. Rozmýšľam. Plochy nie je problém kúpiť za slušné peniaze, ak je ich dostatok na to, že stoja za zľavu alebo čistú nulu. Ak je však Hrnčiar klonovaný na celom Slovensku, tak to fakt stojí za slušný kšeft. Pod lampou je tma ako v tuneli Branisko pri polročnej odstávke. Skúsim sedliacke počty: dobrá cena za plochu – 120 Eur /mes. x 10 miest (top mesta SR) x 5 plôch na mesto x timing – 4 mesiace = 24 000Eur, či? K tlači som sa ešte nedostal. Martinský primátor má budgety upratané. Aspoň v hlave určite. Len do nej nevidíme.
Čakám, kam sa transparenty s transparentným mestom posunú. Zvolebnieva sa, listy padajú. Jeseň je tu a ja len dúfam, že im niekto v tých komunálkach podkúri.
Dobry den, pan primator. Pan Flesar ...
Vazeny pan Flesar. Som rad, ze Vas ...
Celá debata | RSS tejto debaty